Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa nowego dworca ruszy w czerwcu

Justyna Laskowska
Justyna Laskowska
- We can do it - powiedział Paweł Olczyk, członek zarządu PKP o ...
- We can do it - powiedział Paweł Olczyk, członek zarządu PKP o ... archiwum/Trigranit/Bose/PKP
- We can do it - powiedział Paweł Olczyk, członek zarządu PKP o budowie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjne "Poznań Główny". Są już wszystkie decyzje i nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w czerwcu zacząć prace.

Nowoczesny dworzec zbuduje węgierska spółka TriGranit, dlatego czwartkowy przyjazd do Poznania prezydenta Węgier był dobrą okazją, żeby umocnić współpracę polsko-węgierską.

- Ważnym momentem w relacjach polsko–węgierskich jest zaufanie, bo bez niego nie może być biznesu – powiedział Pàl Schmitt, prezydent Węgier. – Jestem tutaj dzisiaj, żeby wzmocnić to zaufanie, choć wiem, że TriGranit ma już je u was, bo to najlepsza jakość na Węgrzech i na całym świecie.

Przedstawiciele TriGranitu stwierdzili, że są inwestorem, który odbrązawia, ponieważ miejscom nieużytecznym nadają nowe życie. Tak ma też się stać z poznańskim dworcem, którym jak na razie poznaniacy nie mogą się chwalić.
- W Katowicach przekształciliśmy i przywróciliśmy do miasta kopalnię, w Krakowie fabrykę chemiczną, a w Poznaniu chcemy odnowić dworzec – wyjaśnia Àrpàd Török, prezes zarządu TriGranit. – W pierwszej fazie, do kwietnia 2012 roku, powstanie nowy dworzec i tym samym pomożemy miastu być dobrym gospodarzem na Euro 2012.

Do 2012 roku na dworcu mają zostać wybudowane perony – pierwszy, drugi i trzeci, w drugiej fazie natomiast:
- Będzie robiona druga strona, czyli peron czwarty, piąty i szósty -  mówi Paweł Olczyk, członek Zarządu PKP S.A. - W międzyczasie miasto będzie budowało szybki tramwaj na peron siódmy.

Wszyscy z niecierpliwością czekają na efekty tej pracy, bo trudno sobie wyobrazić, że szary i brzydki dworzec, zmieni się w nowoczesne Zintegrowane Centrum Komunikacyjne. Zanim to jednak nastąpi, trzeba nastawić się na liczne utrudnienia komunikacyjne na poznańskim dworcu.

Prace mają ruszyć na początku czerwca tego roku.
- Będą oczywiście kłopoty i tego nie da się uniknąć – wyjaśnia Olczyk. - Będzie przestawianie pociągów z peronów na peron, trzeba będzie słuchać komunikatów i reagować na nie, ale nie ma innego wyjścia, przecież nie zamkniemy dworca.

Warto jednak przetrwać te nieudogodnienia, bo to co ma się znaleźć w nowym Centrum Komunikacyjnym robi wrażenie.
- Goście Euro 2012 będą mieli do dyspozycji ładny, czysty i funkcjonalny dworzec – mówi Grzegorz Tomaszewski, zastępca dyrektora Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami w Poznaniu. - Będą ułatwienia dla osób niepełnosprawnych, windy, przejścia podziemne na perony, całkiem nowoczesna obsługa pasażera oraz zaplecze niezbędne dla podróżnych, jak kioski, fast-foody i restauracje.

Jeżeli budowa dworca pójdzie zgodnie z planem, a wszystko na to wskazuje, bo Paweł Olczyk na czwartkowym spotkaniu powiedział "we can do it", to PKP będzie miało się rzeczywiście czym pochwalić.
- Parafrazując klasyka chciałem powiedzieć "we can do it", czyli potrafimy – mówi Olczyk. -  Wiele polskim kolejom można zarzucić, ale trzeba za wiele rzeczy je również docenić.

Podczas wizyty prezydenta Węgier odbyło się również wręczenie decyzji środowiskowej na budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu. Wydaje się więc, że już nic nie jest w stanie stanąć na przeszkodzie budowie dworca.
- W takich inwestycjach decyzja środowiskowa jest zawsze najtrudniejsza do uzyskania, te pozostałe zależą już bardziej od kwestii technicznych, od projektu budowlanego i od wniosków, które my przygotowujemy – mówi Tomasz Lisiecki z TriGranit. - Teraz decyzja jest bardziej po naszej stronie, więc nie mamy się czym martwić.

Przypomnijmy, że nowy węzeł komunikacyjny i towarzyszące mu centrum handlowe będą miały powierzchnie 16 tysięcy metrów kw. Węzeł posiadać będzie trzy poziomy funkcjonalne. Na poziomie gruntu umieszczone zostanie Zintegrowane Centrum Komunikacyjne, czyli terminal autobusowy na co najmniej 12 stanowisk autobusów i jednocześnie odbierających pasażerów. Terminal połączony będzie komunikacyjnie z poziomami +1 i +2 Centrum Handlowego i z nowym dworcem kolejowym, którego głównym poziomem służącym obsłudze pasażerów będzie poziom +1. Na poziomie parteru ulokowane będą ponadto biura operatora terminala i kasy biletowe dla autobusów.

Czytaj także:

Na stacji Poznań Główny trwają prace rozbiórkowe (zdjęcia)


Wkrótce rozpocznie się budowa nowego Dworca Głównego w Poznaniu. W tej chwili trwa przygotowywanie placu budowy, na którym powstanie Zintegrowane Centrum Komunikacyjne.

Nowy dworzec PKP na Euro 2012 będzie, ale…

Jeśli urzędnicy nie przyspieszą swoich decyzji to kibice Euro 2012 korzystać będą z „pełnego uroku” obecnego dworca PKP.

5. Gala Sportów Walki
26 marca, hala AWF


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto