O planach stworzenia w Poznaniu całej sieci wypożyczalni rowerów miejskich pisaliśmy już w połowie października. Przetarg na stworzenie całego systemu wygrała firma Nextbike, której wypożyczalnie można spotkać w kilkudziesięciu miastach na świecie. Rowery tej firmy z powodzeniem sprawdzają się m.in. we Wrocławiu, gdzie w ciągu pierwszych 5 miesięcy ze 140 rowerów skorzystało 21 tysięcy osób.
W Poznaniu początkowo planowano 1 kwietnia 2012 r. otwarcie 7 stacji na: rondzie Rataje, rondzie Śródka, ul. Półwiejskiej, placu Wolności, Małych Garbarach, moście Teatralnym i Dworcu Zachodnim. Tyle oczekuje od operatora miasto, ale firma ma większe plany.
- Oprócz tych siedmiu stacji i 80 rowerów, za które zapłaci nam miasto, chcemy od razu uruchomić siedem kolejnych stacji z kolejnymi 80 rowerami – zapowiada Bogusław Kołodziejczyk, prezes Nextbike Polska. – Będziemy jeszcze rozmawiać z miastem o tych następnych lokalizacjach, ale planujemy też stworzyć aplikację na Facebooku, w której poznaniacy sami wskażą, gdzie ich zdaniem stacja byłaby najbardziej potrzebna.
- O rozwoju systemu zdecyduje zainteresowanie mieszkańców – mówi Mirosław Kruszyński, wiceprezydent Poznania – Jeśli będzie duże, to operator będzie chciał budować kolejne stacje.
Co ważne, wypożyczenie roweru ma być proste i praktycznie darmowe. Wystarczy się zarejestrować się na stronie operatora i wnieść przelewem opłatę inicjalną w wysokości złotówki (nie będzie żadnej kaucji). Od tego momentu, aby wypożyczyć rower, trzeba będzie w terminalu stacji wpisać numer swojego telefonu komórkowego, podać PIN oraz numer roweru, który chcemy wypożyczyć. W tym momencie otrzymamy numer kodu, który odblokuje zapięcie roweru i już możemy ruszać w drogę.
Darmowe będzie pierwsze 20 minut jazdy, za godzinę zapłacimy 2 zł, a za każdą kolejną 4 zł. Zwracając rower, musimy ponownie podać swój numer telefonu, PIN, potwierdzić zwrot i przypiąć z powrotem rower. Ewentualne opłaty będzie można uiszczać przelewem lub kartą kredytową.
- Będzie możliwa też rejestracja bezpośrednio w stacji, ale trzeba będzie mieć kartę kredytową – wyjaśnia Kołodziejczyk.
System kosztował miasto 550 tysięcy złotych, jego dalszy rozwój operator będzie rozwijał już z własnych środków, które chce pozyskiwać głównie z reklam na rowerach.
- Jeśli jakaś firma wykupi u nas reklamę, może wskazać, gdzie chce umieścić kolejną stację obrandowaną i nazwaną w ustalony sposób, np. przed swoją siedzibą – mówi prezes Netbike Polska.
Firma zakłada, że system będzie się rozwijał systematycznie, a docelowo sieć ma obejmować nawet 1500 sztuk rowerów. Władze miasta zapowiadają, że system ma być uzupełnieniem oferty transportu publicznego.
- W dalszym ciągu będzie funkcjonować na starych zasadach wypożyczalnia na pętli na os. Sobieskiego, ale być może później zostanie włączona w ten nowy system – zapowiada Rafał Kupś, p. o. dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
System ruszy 1 kwietnia 2012 r. i będzie funkcjonował aż do końca listopada. W tym czasie rowery będzie można wypożyczać przez całą dobę. Co istotne, zarejestrowanie się w systemie będzie uprawniało do wypożyczania rowerów Nextbike także w innych miastach.
Czy Waszym zdaniem system się sprawdzi? Zamierzacie z niego korzystać? Zachęcamy do dyskusji w komentarzach pod artykułem.
Aby obejrzeć wszystkie zdjęcia, przejdź do galerii.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?