Samochody PRL-u: ZSD Nysa

Waldemar Kaiser
Milicyjna nyska Piotr Krzyżanowski/Polskapresse
Samochody PRL-u. ZSD Nysa to samochód dostawczy, który produkowany był w latach 1958–1994 w Zakładzie Samochodów Dostawczych w Nysie. Podobnie jak, FSC Żuk, Nysa powstała w oparciu o podzespoły auta marki FSO Warszawa.

Wiosną 1957 roku w Zakładach Budowy Nadwozi Samochodowych w Nysie rozpoczęły się prace nad konstrukcją auta dostawczego, którego konstrukcja opierałaby się o podzespołu popularnej warszawy. Konstruktorzy opracowali własne nadwozie i zmodernizowali ramę. Z auta bazowego wzięli silnik, zespoły napędowe i jezdne.

Zobacz też: Samochody PRL-u: FSC Żuk z Lublina [ZDJĘCIA ]

Do grudnia 1957 roku w zakładach powstało 13 prototypów samochodu dostawczego. Produkcja rozpoczęła się w 1958 roku. Nysa miała ten sam, co pierwowzór rozstaw osi wynoszący 2,7 m. Mierzyła 4 m 40 cm. Ważyła półtorej tony. Napędzana była silnikiem o pojemności 2120 cm sześciennych. Osiągała prędkość 90 km na godzinę. Na 100 km zużywała 14 litrów paliwa.

Pierwsze nyski służyły do przewozu osób. Fotele kierowcy umieszczone były z obydwu stron osłony silnika, a w tylnej części nadwozia zamontowane zostały dwuosobowe kanapy. Pasażerowie do wnętrza auta mogli się dostać przez dwie pary drzwi jednoskrzydłowych umieszczonych po prawej stronie pojazdu, a kierowca przez drzwi z lewej strony auta. Duże drzwi znajdowały się również z tyłu pojazdu.

Zobacz też: Samochody PRL-u: FSO Warszawa [ZDJĘCIA]

Już w pierwszym roku produkcji w Zakładach Budowy Nadwozi Samochodowych w Nysie wykonano ponad 300 samochodów Nysa N58 w wersji furgon. Po wzmocnieniu podwozia ładowność auta wyniosła 800 kg.

Nysa była cały czas modernizowana. Do produkcji wchodziły jej nowe wersje nadwoziowe. W 1959 roku - mikrobus i sanitarka, w 1960 r.- samochód towarowo-osobowy (towos) , w 1961 r.- kinowóz, w 1967 r.- chłodnia. Najbardziej chyba charakterystyczne nyski produkowane były na potrzeby Milicji Obywatelskiej.

Nyski cieszyły się dużym zainteresowanie w kraju i za granicą. Trafiały między innymi na Węgry i Kubę, do Niemiec, Wietnamu, Finlandii, Norwegii, Ghany i wielu innych krajów. Widoczne zmniejszenie zainteresowania powstającymi w Nysie samochodami dało się zauważyć w latach 80-tych, a gwałtowny odwrót od marki nastąpił w 1991 roku.

Zobacz też: Samochody PRL-u: Tarpan z Poznania [ZDJĘCIA]

Skomentuj:

Samochody PRL-u: ZSD Nysa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie