Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trasa na Franowo: już widać tunel!

Przemek Wałczyński
Przemek Wałczyński
budowa trasy tramwajowej na franowo| nowa trasa tramwajowa| budowa trasy tramwajowej| zajezdnia na franowie| inwestycje na euro| nowa trasa tramwajowa| stanislaw leśniak
budowa trasy tramwajowej na franowo| nowa trasa tramwajowa| budowa trasy tramwajowej| zajezdnia na franowie| inwestycje na euro| nowa trasa tramwajowa| stanislaw leśniak Przemo Wałczyński
Coraz wyraźniej widać efekty prac na budowie trasy tramwajowej na Franowo. Tunel jest już częściowo gotowy.

Pracują nawet dzień i noc, ale efekty ich pracy widać każdego dnia coraz wyraźniej. Pracownicy budujący trasę tramwajową na Franowo nie próżnują, a na placu budowy coraz wyraźniej widać kształt przyszłego tunelu, i ogrom wykonanej tu pracy.

Hałdy ziemi, mnóstwo jeżdżących wywrotek i koparek, a także stosy różnego rodzaju elementów budowlanych. Praca wre niezależnie od pogody.

Krajobraz na budowie jest miejscami księżycowy. Zwłaszcza tam, gdzie jeszcze niedawno zawracały tramwaje na dawnej pętli Lecha, teraz piętrzą się góry piachu,  rozbierane są kolejne elementy żelbetowej konstrukcji wiaduktu nad ulicą Chartowo. Tempo prac wydaje się bardzo wysokie.

Prace idą zgodnie z harmonogramem – przyznaje Stanisław Leśniak, koordynator zespołu inżyniera kontraktu. – Być może nawet go minimalnie wyprzedzamy, ale to już kwestia szczegółów.
Mimo naprawdę imponującego tempa robót, w trakcie prac budowlańcy muszą liczyć się z utrudnieniami.
– Niespodzianki zdarzają się, jak na każdej budowie. – mówi Leśniak. – Przede wszystkim zaskoczeniem są instalacje w ziemi, które są w innym miejscu niż zaznaczone na mapie.

Obszar robót jest duży, a na dodatek prace nie są prowadzone punktowo, w jednym miejscu.
Technologia budowy trasy  jest taka, że tunel, w którym będą jeździć tramwaje, jest wykonywany od razu na całej długości. – Najpierw wykonywane są ścianki szczelinowe, następnie na nich kładziony jest tzw. rygiel, czyli przykrywający je strop. – tłumaczy Stanisław Leśniak. Tunel łącznie będzie miał ok. kilometra długości. Jego konstrukcja powinna być gotowa do jesieni.

– Myślę, że w okolicach października, listopada będzie gotowy sam tunel, później przyjdzie czas na jego uzbrojenie, czyli montaż m.in. torowiska – mówi Stanisław Leśniak. W gotowy tunelu pod ziemią znajdą się dwa przystanki na nowej trasie tramwajów. Na całym  budowanym odcinku, od obecnej pętli Lecha do zajezdni na Franowie, będzie ich sześć.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto