Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Więcej autobusów na Podolanach i Strzeszynie w Poznaniu kosztem Winograd? "Propozycja obraźliwa dla mieszkańców"

Paweł Antuchowski
Paweł Antuchowski
Według ZTM podstawowym środkiem transportu dla mieszkańców Winograd stały się tramwaje. Autobusy stanowią obecnie tylko uzupełnienie.
Według ZTM podstawowym środkiem transportu dla mieszkańców Winograd stały się tramwaje. Autobusy stanowią obecnie tylko uzupełnienie. Robert Woźniak
Od kilku tygodni ZTM Poznań informuje o planowanych zmianach w liniach autobusowych na północy Poznania. Mieszkańcy części osiedli na Winogradach twierdzą, że na nich stracą. Obawiają się utraty bezpośrednich połączeń autobusowych z centrum Poznania i wydłużenia czasu przejazdu ze względu na przesiadki.

Więcej autobusów na Podolanach i Strzeszynie kosztem Winograd?

Po publikacji tekstu dotyczącego planowanych zmian, do naszej redakcji zwróciła się Rada Osiedla Wichrowe Wzgórze. Jej członkowie uważają, że proponowane zmiany poprawią dostęp do transportu zbiorowego na Podolanach i Strzeszynie kosztem bardzo dobrze skomunikowanych dzisiaj Winograd.

– Propozycja ZTM (..) drastycznie zmniejsza możliwości mieszkańcom północnych osiedli winogradzkich, szczególnie północno-wschodniej części osiedla Wichrowe Wzgórze i północno-zachodniej części osiedla Kosmonautów, praktycznie odcinając im możliwość dotarcia do centrum miasta bez przesiadki

– czytamy w liście adresowanym do ZTM, podpisanym przez przewodniczącą rady osiedla Monikę Kremser i przesłanym także do naszej redakcji.

Czytaj także: To koniec ważnej linii autobusowej w Poznaniu. Mieszkańcy protestują. Co na to ZTM?

Winogrady stracą autobusy? Propozycja "obraźliwa" dla mieszkańców

Według rady osiedla propozycja zmian wymusi na części starszych mieszkańców pokonywania dystansu około kilometra do przystanku, co jest fizycznie wykluczone.

– Każda przesiadka jest (dla osób starszych - dop. red.) dodatkowym utrudnieniem i jest zwyczajnie niebezpieczna.

Autorzy listu wskazują także, że na zmianach stracą licznie zamieszkujący winogradzkie osiedla uczniowie i studenci.

– Dla nich proponowane zmiany oznaczają znaczące wydłużenie czasu dojazdu. Proponowana częstotliwość kursów autobusów "dowożących" mieszkańców osiedla Wichrowe Wzgórze do tramwajów to 20-30 minut

– dodają autorzy listu, podkreślając, że wymusi to konieczność wcześniejszej podróży do miejsca docelowego.

Zdaniem radnych obecne analizy potoków pasażerskich, na których ZTM opiera swoje plany, są niemiarodajne ze względu na wycofanie z pętli Połabska atrakcyjnych połączeń tramwajowych, zastępując je tramwajami linii nr 7. Krytykują oni plany zmiany trasy linii 171, która część osiedli całkowicie odetnie od centrum Poznania, a proponowaną dowozową linię 197 nazywają oni "obraźliwą" dla mieszkańców Winograd.

Wprowadzanie rewolucyjnych zmian proponują oni odłożyć do czasu zakończenia licznych remontów w centrum Poznania. Do tego czasu wystarczyłoby uruchomić jedną nową linię autobusową komunikującą Strzeszyn i Podolany. Oczekują oni także lepszej synchronizacji linii autobusowych, aby autobusy nie kursowały "stadami".

Zobacz także: W Poznaniu zlikwidują trzy linie autobusowe? ZTM zapowiada "optymalizację układu linii autobusowych na północy Poznania"

Mieszkańcy Winograd mają tramwaje. Autobusy tylko uzupełnieniem

ZTM odpowiada na zarzuty ograniczania komunikacji faktem skomunikowania Winograd z centrum poprzez 3 trasy tramwajowe, z których mieszkańcy chętnie korzystają.

– Propozycja zmian zakłada, że tak jak obecnie pasażerowie z Winograd będą mogli bezpośrednio dojechać do centrum autobusami linii numer 167, 174, 190 i 911. Linie nr 169 i 171 - zgodnie z propozycją zmian tras - wciąż będą umożliwiać pasażerom z Winograd bezpośredni dojazd do centrum z rejonu węzła PST al. Solidarności. Na ulicy Murawa i Al. Solidarności będzie kursował autobus nowej linii nr 197, który zastąpi tam linię nr 171

– opisuje Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy poznańskiego ZTM.

Podkreśla on, że propozycje zmian wynikają z uruchomienia trasy tramwajowej na Naramowice oraz zakończenia remontu PST.

– Dla mieszkańców wschodniej części Winograd i Piątkowa tramwaj jest podstawowym środkiem transportu, a linie autobusowe - bez których jeszcze niedawno trudno było sobie wyobrazić tej rejon miasta - stanowią obecnie komunikację uzupełniającą

– dodaje Bartosz Trzebiatowski.

Obserwuj nas także na Google News

Spadek liczby pasażerów podróżujących do pętli Połabska tłumaczy on uruchomieniem trasy na Naramowice.

– Dzięki temu, że tramwaj stał się wyborem numer 1 dla pasażerów z wschodnich Winograd, Piątkowa oraz Naramowic, możliwe jest przesunięcie potencjału linii autobusowych na zachód miasta, gdzie od lat rosną potrzeby transportowe

– stwierdził, jednocześnie deklarując, że jeszcze jest zdecydowanie za wcześnie na ostateczne decyzje i trwa proces zbierania opinii w sprawie planowanych zmian.

– Wszystkie głosy i opinie w tej sprawie zostaną przeanalizowane pod kątem możliwości wprowadzenia ewentualnych korekt w projekcie. Jak zawsze w przypadku zmian w transporcie będziemy monitorować funkcjonowanie nowego układu. W razie potrzeb możliwe będzie wprowadzenie ewentualnych korekt, zarówno tras, jak i częstotliwości kursów

– podsumowuje Bartosz Trzebiatowski.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Więcej autobusów na Podolanach i Strzeszynie w Poznaniu kosztem Winograd? "Propozycja obraźliwa dla mieszkańców" - Głos Wielkopolski

Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto