Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wildzianie chcą Wildy bez szpecących reklam. Wildy na glanc!

Błażej Dąbkowski
Do akcji "Wilda na glanc" włączył się Piotr Libicki, plastyk miejski.
Do akcji "Wilda na glanc" włączył się Piotr Libicki, plastyk miejski. Błażej Dąbkowski
W maju ma ruszyć inicjatywa "Wilda na glanc", dzięki której główne ulice poznańskiej dzielnicy mają przestać straszyć nieestetycznymi szyldami. Stowarzyszenie Wildzianie oraz plastyk miejski chcą przekonać właścicieli kamienic do zrezygnowania z agresywnych reklam i ujednolicenia wyglądu fasad budynków. W zamian za chęć współpracy wszelkie formalności, wykonanie wizualizacji nowych szyldów, a nawet odmalowanie budynku mają wziąć na siebie inicjatorzy projektu.

Bez brzydkich, agresywnych reklam i szyldów, z odmalowanymi, odświeżonymi fasadami, słowem, Wilda na glanc! Już w maju ruszy akcja, która ma przekonać właścicieli wildeckich kamienic do zmiany ich wizerunku i ujednolicenia wyglądu. To pierwsza taka inicjatywa w Poznaniu, która swoim zasięgiem obejmie niemal całą dzielnicę.

- Patrząc na sytuację, w której aktywista Tomek Genow został zatrzymany przez policję za usuwanie nielegalnych reklam, stwierdziliśmy, że jednostka sama nie poradzi sobie z chaosem reklamowym. Poza tym na Wildzie często trzeba podnosić wzrok powyżej pierwszego piętra, by zobaczyć estetyczne oblicze kamienicy. Właśnie dlatego wpadliśmy na pomysł akcji "Wilda na glanc" - tłumaczy Dorota Bonk - Hammermeister ze Stowarzyszenia Wildzianie.

Wilda na glanc: Synergia przynosi efekty

Do akcji aktywnie włączyli się już plastyk miejski Piotr Libicki oraz jedna z poznańskich agencji reklamowych.
- Widzę, że coraz więcej poznaniaków buduje dzielnicową tożsamość, zwracając uwagę na przestrzeń, która ich otacza. W końcu dojrzeliśmy do tego, by dostrzegać, że mamy problem z fasadami budynków, które pokryte są szyldami i reklamami - mówi Piotr Libicki. Jego zdaniem kluczowe dla powodzenia projektu jest współdziałanie strony społecznej, miasta oraz partnera biznesowego.

- Patrząc na akcję "Nie Wieszam", prowadzoną przez Ulepsz Poznań, widać, iż taka synergia przynosi wymierne efekty - stwierdza plastyk miejski. Mieszkańcy Wildy mają trafiać bezpośrednio do właścicieli kamienic wraz z ulotkami przedstawiającymi korzyści ze zmiany wizerunku budynków.

- Zapukamy do ich drzwi i będziemy im proponować zmianę wyglądu fasady, przedstawiając wizualizację. To oni są decyzyjnymi osobami, najemcy powinni się zatem podporządkować ich woli w kwestii wyglądu kamienic - uważa Adam Rychlewski z agencji PoorNoMore współtworzącej akcję "Wilda na glanc".

Wilda na glanc: Współpracujesz? Nie płacisz!

- Nie chcemy nikogo ścigać, a jedynie zaproponować praktyczne zmiany - zastrzega Marcin Zaworski z agencji PoorNoMore, partnera przedsięwzięcia. Właściciele kamienic przy głównych ulicach Wildy, w tym m.in. ul. Wierzbięcice, czy ul. Górna Wilda otrzymają propozycję bezpłatnych porad, załatwienia formalności i pozwoleń, bezpłatnego usunięcia nieestetycznych reklam i szyldów. To jednak nie koniec, Stowarzyszenie Wildzianie chce także, by właściciel otrzymał za darmo projekt nowego szyldu.

- Planujemy, by partycypowali oni jedynie w ich wykonaniu i montażu - informuje Marcin Zaworski. Najbardziej efektowne ma być jednak odmalowanie parterów budynków. - Chcemy, by docelowo ten element również był bezpłatny, dlatego cały czas szukamy sponsorów na farby - dodaje. Dla wszystkich, którzy będą chcieli odświeżyć swoją własność zostanie uruchomiona infolinia.

- Wymiar edukacyjny ,"Wildy na glanc" jest istotny. Wierzę, że dzięki niemu i rozmowom prowadzonym bezpośrednio z właścicielami, będzie można uporządkować i ujednolicić wildeckie elewacje - mówi Piotr Libicki, plastyk miejski.

Wilda na Glanc: Na Wildzie jak na Taczaka?

Podobny sukces, dzięki kompromisowi udało się ostatnio osiągnąć przy ul. Taczaka, gdzie spotkania restauratorów z plastykiem zaowocowały wypracowaniem jednolitego wyglądu ogródków. Od teraz ma w nich dominować kolor czarno-biały, znikną podesty, a doniczki i parasole będą gładkie.

Jak więc powinny wyglądać kamienice na Wildzie? Inicjatorzy akcji stworzyli poradnik, który może wskazać odpowiedni kierunek zmian, także tym, którzy do "Wildy na glanc" się nie włączą. "Nigdy nie stosuj ostrych kolorów, zwłaszcza pomarańczowego i żółtego, kolor szyldu, zgraj z kolorem parteru. Niech tworzy spójną całość" - brzmi kilka z porad.

Dr Natalia Regimowicz z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu uważa, że takie zmiany mogą wyjść na dobre także lokalnemu biznesowi. - Okna wystawowe spełniają istotną rolę w strukturze wizualnej ulicy, w dużej mierze to właśnie od ich wyglądu zależy intensywność ruchu pieszego na ulicach, związana z zainteresowaniem klientów ofertą handlową - pisze w swojej pracy o wizualności ulicy.

Skomentuj :

Wildzianie chcą Wildy bez szpecących reklam. Wildy na glanc!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto