Dotacje z WRPO 2014+ pozwoliły samorządom wybudować 200 km ścieżek rowerowych, a drugie tyle jest  w fazie realizacji Dotacje z WRPO 2014+ pozwoliły samorządom wybudować 200 km ścieżek rowerowych, a drugie tyle jest  w fazie realizacji

Dotacje z WRPO 2014+ pozwoliły samorządom wybudować 200 km ścieżek rowerowych, a drugie tyle jest w fazie realizacji (© Powiat Poznański)

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij

Ponad 46 milionów złotych na inwestycje w infrastrukturę rowerową czeka na wielkopolskie samorządy. Do końca sierpnia można składać wnioski w trzech konkursach na dotacje w ramach WRPO 2014+ .

  •  

    Skomentuj

Środki transportu z jakich korzystamy na co dzień to nie tylko kwestia codziennej wygody, ale i stanu środowiska, w którym żyjemy. Indywidualne podróże samochodem oznaczają nie tylko czas i nerwy tracone w korkach, ale także złą jakość powietrza.

Zamiana samochodu na transport publiczny, rower lub połączenie różnych sposobów przemieszczania się to rozwiązanie zdecydowanie korzystniejsze. By jednak zmiana przyzwyczajeń komunikacyjnych stała się faktem konieczne są inwestycje. Potrzeba zarówno infrastruktury rowerowej: dróg, stacji rowerowych czy systemów rowerów miejskich, jak i przyjaznego środowisku transportu publicznego. Z wykorzystaniem dotacji z WRPO 2014+ wiele takich inwestycji zostało już zrealizowanych.

Transportowe partnerstwo


O tym, że komunikacja rowerowa zyskuje na popularności nie trzeba nikogo przekonywać. I w stolicy Wielkopolski, i w gminach powiatu poznańskiego rowerzystów przybywa. By jednak poruszanie się na dwóch kółkach było nie tylko wygodne, ale i bezpieczne konieczna jest sieć odpowiednio przygotowanych dróg rowerowych. Tych powstaje niemało.

- Ścieżki rowerowe doskonale wpisują się w politykę transportową nie tylko naszego powiatu, ale całej metropolii - podkreśla Jan Grabkowski, starosta poznański. - Doskonale wpisują się także w politykę ekologiczną, ograniczającą smog. Budowa sieci rowerowej to zadanie, które trwa wiele lat. Dofinansowania unijne umożliwiają jego realizację - zaznacza starosta.

Budowa dróg rowerowych nie jest celem samym w sobie. By spełniały one swoją funkcję, gdy chodzi o zmianę zwyczajów komunikacyjnych muszą stanowić część całego systemu. Zarząd Dróg Powiatowych w Poznaniu jest partnerem kilkunastu gmin powiatu poznańskiego przy realizacji projektów w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Gminy budują węzły przesiadkowe, powiat - ścieżki rowerowe przy swoich drogach. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli bezpiecznie dotrzeć do węzłów. Inwestycje z ZIT realizowane są od kilku lat. Tylko w tym roku w planie finansowym Zarządu Dróg Powiatowych przeznaczono na nie 28 mln zł. Wszystkie są dofinansowywane w ramach WRPO 2014+.
- W ramach ZIT-ów zbudowaliśmy już ponad 8 km ścieżek. Łącznie powstanie ich ponad 20 kilometrów - mówi Marek Borowczak, dyrektor ZDP w Poznaniu.

Wystarczy wymienić choćby ścieżki w Rokietnicy, Murowanej Goślinie, Pobiedziskach, na drodze Buk-Szewce czy w Biskupicach. W budowie są kolejne drogi - w Pecnej i w Drużynie. Kolejne inwestycje: m.in. w Puszczykowie, na drogach Morzdrze-Strykowo i Stryko-wo-Sapowice rozpoczną się, gdy zostaną ukończone prace projektowe.
Powiat Poznański ma na koncie także budowę dróg rowerowych między Zalasewem, a Kleszczewem, a także Pobiedziskami, a Kociałkową Górką. Na etapie projektu jest kolejna ścieżka rowerowa, która połączy Tulce z Gowarzewem. Wszystkie te przedsięwzięcia są dofinansowywane z budżetu WRPO 2014+.

Komunikacja na nowo


Budowa dróg rowerowych wraz z samobsługowymi punktami obsługi rowerów to tylko jeden z elementów wartego 39 mln zł projektu unowocześnienia transportu miejskiego realizowanego w Ostrowie Wielkopolskim.
- To największy w historii Ostrowa Wielkopolskiego projekt unijny realizowany przez miasto - podkreśla Arleta Wy-socka z tamtejszego urzędu miasta. - Pozwoli on poprawić infrastrukturę komunikacyjną, podniesie stan bezpieczeństwa oraz poprawi jakość powietrza.

W ramach projektu powstało także centrum przesiadkowe, pojawiły się dwie kolejne stacje roweru miejskiego - 30 stanowisk z 20 rowerami.

Kolejna gałąź ostrowskiego projektu to inwestycje w komunikację publiczną i zarządzanie ruchem. Po mieście jeżdżą nowe autobusy spełniające normę Euro6, działa elektroniczny system informacji pasażerskiej. Na przystankach ustawiono nowe wiaty, podróżni mogą korzystać z biletomatów. Wisienką na torcie będzie zakup sześciu autobusów elektrycznych, które wyjadą na ulice Ostrowa jesienią.

Szansa dla następnych


Ogłoszone właśnie konkursy pozwolą wielkopolskim samorządom uzyskać dotacje na kolejne inwestycje w infrastrukturę rowerową, kładki, węzły przesiadkowe czy systemu rowerów miejskich, a także w promowanie tego środka transportu.

Do 31 sierpnia można składać wnioski w trzech konkursach:
  • „Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania, Typ projektu II Rozbudowa systemu tras rowerowych na obszarze funkcjonalnym Poznania”
  • „Inwestycje w obszarze transportu miejskiego - OSI” - przeznaczonym dla OSI Leszczyńskiego, Konińskiego, Gnieźnieńskiego i Pilskiego
  • „Inwestycje w obszarze transportu miejskiego” - w tym konkursie mogą składać wnioski beneficjenci z całego województwa

Więcej informacji, a także regulaminy można znaleźć na stronie
wrpo.wielkopolskie.pl w zakładce nabory.


obrazek

www.wrpo.wielkopolskie.pl

Linki do profili społecznościowych WRPO 2014+:





  •  Komentarze

Zmieniamy Wielkopolskę

Komentarze (0)

Wydarzenia dnia

Lokalne oferty

reklama

Polecamy

Podobne materiały

Hallo

Kto przyjeżdża codziennie do pracy do Poznania? Oto 15 najpopularniejszych kierunków Kto przyjeżdża codziennie do pracy do Poznania? Oto 15 najpopularniejszych kierunków

Kto przyjeżdża codziennie do pracy do Poznania? Oto 15 najpopularniejszych kierunków