To bardzo krótka scena, w której delegacja poznaniaków pod wodzą księdza Stanisława Adamskiego zarzuca Piłsudskiemu zdradę oraz to, że Naczelnik Państwa nie liczy się „ze zdaniem społeczeństwa poznańskiego”. Piłsudski z delegacją nie rozmawia, odwraca się i wychodzi, trzaskając drzwiami. Rzecz dzieje się, kiedy wysłane przez Piłsudskiego polskie wojska są już w odwrocie, zwycięstwo przechyla się na stronę Armii Czerwonej, która gromi Polaków.
Pozbawiony kontekstu historycznego wątek (który podobno przed ostatecznym montażem filmu był znacznie dłuższy i przedstawiał poznańskie narady na temat postępowania Piłsudskiego) jest w 1920. Bitwie Warszawskiej zupełnie niepotrzebny – nic nie mówi o rzeczywistych motywach poznańskiej delegacji, pokazuje jedynie stosunek Naczelnika Państwa do Wielkopolan, ale czy o to rzeczywiście Jerzemu Hoffmanowi chodziło?
I to tak naprawdę jedyne zastrzeżenie, jakie mam do filmu 1920. Bitwa Warszawska. Jerzemu Hoffmanowi udało się stworzyć obraz, który z cała pewnością będzie kasowym przebojem. A zadecydują o tym trzy rzeczy.
Kadry z filmu "1920. Bitwa Warszawska"; fot. Glinka Agency / Forum Film Poland |
Pierwsza z nich to bardzo dobry scenariusz, w którym przeplecione zostały ze sobą wątek miłosny, wielka polityka i sceny batalistyczne. I co najważniejsze – niczego nie ma tu w nadmiarze. Wszystko zaczyna się w warszawskim kabarecie, gdzie śpiewa Ola Raniewska (w tej roli nieźle spisała się Natasza Urbańska). Tam poznajemy jej przyszłego męża – Jana Krynickiego (Borys Szyc). Lewicujący, kontestujący sztukę chłopak zaciąga się do wojska, gdy tylko zapada decyzja o wojnie z bolszewikami. Przed wyjazdem bierze jeszcze z Olą ślub i rusza „gonić bolszewika”.
Kadry z filmu "1920. Bitwa Warszawska"; fot. Glinka Agency / Forum Film Poland |
Jednak wojna w filmie 1920. Bitwa Warszawska nie jest taka, jak opisywana w piosenkach. To okrutne przedsięwzięcie polegające na zabijaniu przeciwników – dzięki świetnym zdjęciom autorstwa Sławomira Idziaka widać to bardzo dokładnie. Bo o ile treściowo film może stanowić pewnego rodzaju podbudowę do lekcji historii, to w warstwie obrazu jest opisem tego, czego w sławiących wojnę piosenkach nie znajdziemy – trupy, gwałty, morderstwa… "Wymachiwanie szabelką" sprowadza się do zadawanie ciężkich ran przeciwnikowi, "kiedy ułan z konia spadnie" to już zazwyczaj nie żyje poważnie okaleczony...
Kadry z filmu "1920. Bitwa Warszawska"; fot. Glinka Agency / Forum Film Poland |
Niewiele jest tu ujęć, do jakich Jerzy Hoffman nas w swoich filmach przyzwyczaił – jeżeli obserwujemy sceny zbiorowe z kawalerią, to są one sfilmowane w sposób zapowiadający śmierć i zniszczenie. Swoja rolę ogrywają także celowe przebarwienia obrazu – raz wpada w sepię, innym razem jest przyżółcony, jeszcze innym – przeniebieszczony – podkreślają nastrój, oddzielają filmową opowieść rozgrywającą się w różnych miejscach Polski i ówczesnej Rosji.
Kadry z filmu "1920. Bitwa Warszawska"; fot. Glinka Agency / Forum Film Poland |
Trzecim, niezwykle ważnym elementem filmu jest muzyka. Krzesimir Dębski na szczęście nie uległ namowom i zamiast patetycznej ilustracyjnej warstwy dźwiękowej otrzymaliśmy niezwykle dopasowany do tego, co widzimy na ekranie miks muzyki specjalnie napisanej na potrzeby filmu z polskimi piosenkami z epoki, utworami rosyjskimi, radzieckimi.
Kadry z filmu "1920. Bitwa Warszawska"; fot. Glinka Agency / Forum Film Poland |
Nie wolno zapominać także o tym, że cały film został realizowany w technice 3D. I nawet przeciwnicy tej techniki po obejrzeniu 1920. Bitwy Warszawskiej przyznają, że w przypadku tego filmu nie tylko 3D nie przeszkadza, ale jest nawet niezbędny.
Premiera filmu w polskich kinach już w piątek, 30 września.
Aby zobaczyć więcej zdjęć przejdź do fotogalerii
1920. Bitwa Warszawska Polska 2011 Reżyseria: Jerzy Hoffman Scenariusz: Jarosław Sokół, Jerzy Hoffman Zdjęcia: Sławomir Idziak Muzyka: Krzesimir Dębski Scenografia: Andrzej Haliński | |
W rolach głównych: Natasza Urbańska, Borys Szyc, Daniel Olbrychski, Jerzy Bończak, Adam Ferency, Bogusław Linda, Ewa Wiśniewska, Aleksander Domogarow Polska premiera: 30 września 2011 Czas projekcji: 110 min. Dystrybucja w Polsce: Forum Film Poland Dozwolony od lat: 12 |
Czytaj także: |
Natasza Urbańska na premierze filmu "1920. Bitwa Warszawska” w Poznaniu Byli żołnierze w historycznych strojach i twórcy filmu. Pierwsi poznaniacy zobaczyli najnowszy obraz Jerzego Hoffmana. |
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?