Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Inwestycje w Poznaniu: Które dofinansuje Unia Europejska? [ZDJĘCIA]

KAEF
Zajezdnia na Franowie w Budowie
Zajezdnia na Franowie w Budowie Piotr Wagner
152 mln zł - na takie dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej ma szansę zajezdnia tramwajowa na Franowie! Wkrótce zapadnie decyzja. Wiemy już jednak, że dofinansowania nie otrzymały inne kluczowe dla miasta inwestycje. Urzędnicy nie składają jednak broni.

Odrzucone zostały projekty modernizacji Lechickiej na odcinku od Serbskiej do Naramowickiej, przebudowa skrzyżowania Lechickiej z Naramowicką, budowa węzła Koszalińska z wiaduktem nad linią kolejową Poznań-Piła oraz przebudowa trasy katowickiej.

- Ponownie złożyliśmy wnioski o dofinansowanie tych inwestycji - twierdzi Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania. - Czekamy na ich rozpatrzenie.

A to oznacza, że ewentualne rozpoczęcie tych inwestycji przesunie się w czasie. Bo jeśli i teraz ministerstwo odrzuci złożone przez Poznań wnioski, kolejną szansę będziemy mieli dopiero podczas następnego "rozdania" pieniędzy unijnych (w latach 2014-2020).

Nie jest to dobra wiadomość przede wszystkim dla mieszkańców Naramowic. Budowa dwupoziomowego skrzyżowania Lechickiej z Naramowicką miała nieco rozładować korki w tej dzielnicy miasta. Ale pieniędzy nie dostaniemy również na przebudowę trasy katowickiej. Specjaliści szacują, że wytrzyma jeszcze dwa, może trzy lata. A miasta nie stać, by przebudowę sfinansować z własnego budżetu (koszt oszacowano na 280 mln zł).

Czytaj więcej o Ulicy Naramowickiej

Mocno kciuki trzymają za to władze MPK. Bo pojawiła się szansa na 152 mln zł na zajezdnię na Franowie. Jej budowa zakończy się na przełomie sierpnia i września 2013 r. Na razie gotowa jest hala postojowa, w której parkuje już część tramwajów. Te z ul. Budziszyńskiej pojawią się tutaj po 5 listopada.

Zobacz: Wszystko o zajezdni na Franowie

- Pierwotne koszty inwestycji szacowaliśmy na 334 mln zł. Dzisiaj przewidujemy je na 262 mln zł i to z rezerwą, gdyby pojawiła się konieczność prac dodatkowych - wyjaśnia Wojciech Tulibacki, prezes MPK.

W pierwszym rozdaniu pieniędzy unijnych poznańska inwestycja otrzymała dofinansowanie w wysokości 50,6 mln zł. Ale MPK wystąpiło o więcej.

- Maksymalne dofinansowanie może wynieść 152 mln zł, 59 proc. kosztów inwestycji - twierdzi W. Tulibacki. I dodaje, że umowa jeszcze nie została podpisana.

Zdaniem Mirosława Kruszyńskiego, zastępcy prezydenta Poznania fakt, że umowa nie została jeszcze podpisana nie oznacza, że dotacja unijna jest w jakikolwiek sposób zagrożona.

- Jej podpisanie oznacza, że można już korzystać z unijnych pieniędzy - dodaje M. Kruszyński.
Gdyby MPK dostało 152 mln zł, z pewnością rozwiązałoby to wiele problemów. Tomasz Lewandowski, szef klubu radnych SLD nie jest zbytnim optymistą.

- Na razie spółka ponosi wydatki i nawet, gdy otrzyma dotację, to nie poprawi to radykalnie jej sytuacji finansowej - uważa T. Lewandowski. - Może to nastąpić dopiero po 2-3 latach.
Obecnie inwestycja jest finansowana z zaciągniętych pożyczek.

Zobacz więcej o Inwestycjach w Poznaniu

Twórz Nasze Miasto razem z nami. Pisz na [email protected] lub zostaw nam wiadomość na facebooku


ZEBRAliśmy nasze serwisy w jednym miejscu:
Wszystko o Lechu Poznań - BUŁGARSKA.PL: polub serwis na Facebooku
Filmy z Poznania i całej Wielkopolski - GŁOS.TV: polub serwis na Facebooku
Inwestycje i budownictwo w Wielkopolsce - DOM
Baw się i wygrywaj nagrody - KONKURSY


Codziennie rano najświeższe informacje z Poznania i regionu na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto