Młodzi Wielkopolanie dzielą się ze sobą pierwszymi doświadczeniami w pracy

Monika Kaczyńska
Monika Kaczyńska
Młodzieżowe Fora Dobrych Praktyk to okazja, by nauczyć się na doświadczeniach rówieśników i podzielić własnymi
Młodzieżowe Fora Dobrych Praktyk to okazja, by nauczyć się na doświadczeniach rówieśników i podzielić własnymi pixabay
Dla młodych ludzi sukces to praca, która daje satysfakcję i jest ważna dla społeczności - wynika z badań przeprowadzonych przez poznańskie Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży. O swoich doświadczeniach opowiadają w ramach młodzieżowych forów dobrych praktyk w Poznaniu.

Dobra sytuacja na rynku pracy sprawia, że fachowcy z różnych dziedzin są bardzo poszukiwani. To rozszerza możliwości wyboru zawodu, który w przyszłości da stabilizację materialną. Ale dla młodych ludzi wybór dalszej ścieżki kariery to niejednokrotnie bardzo trudna decyzja. Ułatwia im to rozwijanie systemu doradztwa edukacyjno-zawodowego.

Takie możliwości stwarza projekt unijny „Kwalifikacje zawodowe kluczem do sukcesu - wspieramy rozwój kształcenia zawodowego w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Poznania”.

Wybór na dobrych podstawach

- Aby młody człowiek odnalazł się na rynku pracy musi być spełnionych kilka warunków - mówi Bogna Frąszczak, dyrektorka Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży. - Po pierwsze są potrzebne kwalifikacje odpowiadające potrzebom pracodawcy, ale nie mniejszą rolę odgrywa również aktywność na rynku pracy, a także rozpoznanie swoich preferencji zawodowych. U źródeł tego projektu legło przekonanie, że nie jesteśmy w stanie wyposażyć uczniów w takie kompetencje i zasoby w toku tradycyjnej nauki szkolnej.

Dlatego cały projekt składa się z czterech grup działań: podnoszenia kwalifikacji uczniów we współpracy z pracodawcami, podnoszenia kwalifikacji nauczycieli, wyposażania szkół prowadzących kształcenie zawodowe i rozwijania doradztwa edukacyjno-zawodowego dla młodzieży.

- Chodzi tu nie tylko o działanie naszego Centrum czy poradni - mówi Bogna Frąszczak. - Ale przede wszystkim wsparcie, które uczniowie otrzymują w szkołach. Zresztą z naszych badań wynika jasno, że uczniowie oczekują od nauczycieli i wychowawców informacji zwrotnych. Chcą się od nich dowiadywać w czym są dobrzy, jak są odbierani przez innych. I chcą także kontaktować się z nauczycielami w innym niż klasowy kontekście. Dlatego też współpraca ze szkołami jest nieodzowna.

To właśnie szkoły branżowe i technika są pierwszą linią frontu w podejmowaniu decyzji o dalszym przebiegu kariery. Uczniowie wraz z doradcami zawodowymi w szkołach zastanawiają się w jaki sposób mogą się doskonalić w wybranym zawodzie, jakie dodatkowe umiejętności zdobyć na rynku pracy oraz jaką specjalizację wybrać.

- Nasze działania pozwalają uczniom także ukierunkować swoją karierę - mówi Dominika Goldman, doradca zawodowy i koordynatorka staży w poznańskim Technikum Geodezyjno-Drogowym. - Często podczas stażu okazuje się jakie umiejętności jeszcze by się przydały. Uczniowie, którzy ukończyli 18 lat mogą je zdobywać na dodatkowych kursach i często to robią. W wielu przypadkach okazuje się, że specjalność, w której się kształcą daje szersze możliwości niż sądzili. Np. technicy pojazdów samochodowych, których kształcimy przekonują się, że praca w warsztacie to nie jedyna opcja. Jest jeszcze produkcja komponentów, działy handlowe, salony samochodowe. Wszystko zależy od indywidualnych preferencji.

Podzielić się doświadczeniem

Uczniowie uczestniczący w projekcie raz do roku dzielą się doświadczeniami podczas Młodzieżowych Forów Dobrych Praktyk. To spotkania, w czasie których młodzi ludzie dzielą się doświadczeniami ze staży, które odbywali w kraju, ale także za granicą w ramach programu Erasmus +.

Elementem każdego takiego spotkania jest panel dyskusyjny, w czasie którego ośmioro młodych ludzi zastanawia się co jeszcze mogłoby im pomóc dokonywać właściwych wyborów edukacyjnych i zawodowych.

Jednym z uczestników tegorocznego panelu był Grzegorz Widło - uczeń trzeciej klasy Technikum Geodezyjno-Drogowego o specjalności technik pojazdów samochodowych. Dzielił się z kolegami swoimi doświadczeniami ze stażu w Grupie Karlik.

- Ten staż dał mi ogromnie dużo - podkreśla. - Nauczyłem się nowych rzeczy, ale przede wszystkim zyskałem pewność siebie. W praktyce okazało się, że jestem dobry w tym co robię. Teraz jestem jeszcze bardziej pewny, że dobrze wybrałem zawód. Otrzymałem też propozycję wakacyjnej pracy. Na pewno z niej skorzystam - dodaje.

Konkursy. Przedsiębiorczość, Energetyka i Drogi
Został już opublikowany harmonogram konkursów w ramach WRPO 2014+. W 2020 roku zaplanowano ich już stosunkowo niewiele. M.in. na marzec zaplanowano konkurs na działania poprawiające efektywność energetyczną w sektorze publicznym Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej. W kwietniu zostanie ogłoszony konkurs na działania zmierzające do wsparcia inkubacji przedsiębiorstw oraz konkurs na wzmocnienie sieci powiązań drogowych #dotyczących dróg wojewódzkich i uwzględnionych w strategii ZIT.

obrazek

obrazek

www.wrpo.wielkopolskie.pl

Linki do profili społecznościowych WRPO 2014+:






FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3