Spis Treści
W poniedziałek 27 maja PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z konsorcjum firm: Zakład Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o.o. (lider), Alusta S.A. (Partner) i Intop Sp. z o.o. na opracowanie projektów wykonawczych oraz na realizację prac budowlanych w ramach projektu „Prace na towarowej obwodnicy Poznania”. Jak podkreśla Urząd Marszałkowski w Poznaniu, efektem będzie sprawny system komunikacji – „ring” kolejowy, który zapewni mieszkańcom aglomeracji poznańskiej dogodne podróże w obrębie miasta i przyległych do Poznania miejscowości.
– Lepszy dostęp do kolei mieszkańcy zyskają z siedmiu nowych i jednego zmodernizowanego przystanku. Pociągi zatrzymają się w dynamicznie rozwijających się rejonach Poznania: w okolicy ul. Starachowickiej (p.o. Poznań Zieliniec), przy ul. Gdyńskiej (p.o. Poznań Koziegłowy), w rejonie ul. Naramowickiej (p.o. Poznań Naramowice), przy kampusie uniwersyteckim w pobliżu ul. Stróżyńskiego (p.o. Poznań Piątkowo), przy ul. Sucholeskiej (p.o. Poznań Suchy Las), w rejonie ul. Folwarcznej (p.o. Poznań Franowo) i ul. Kobylepole (p.o. Poznań Kobylepole), a także na przebudowanym przystanku w okolicy ul. Szumana w Nowej Wsi (p.o. Swarzędz Nowa Wieś)
– wylicza wielkopolski Urząd Marszałkowski.
"Wielkopolanie otrzymali doskonały prezent od rządu"
Jak mówił podczas uroczystego parafowania umowy Marek Woźniak, marszałek Województwa Wielkopolskiego, w Dniu Samorządu Terytorialnego wielkopolanie otrzymali doskonały prezent od rządu.
– To spełnienie marzeń, które mieliśmy od wielu lat – wykorzystanie infrastruktury kolejowej znajdującej się wokół Poznania do poszerzenia oferty transportu zbiorowego. W oparciu o obwodnicę kolejową będzie można stworzyć węzły przesiadkowe, które są już zaprojektowane. Przeznaczyliśmy dwa miliony złotych z naszego Regionalnego Programu Operacyjnego
– powiedział marszałek.
Podpisano umowę na modernizację Towarowej Obwodnicy Poznania
Jak zaznaczył Marek Woźniak, to projekt Miasta Poznania i jego partnerów: gmin Suchy Las, Swarzędz i Czerwonak oraz Powiatu Poznańskiego.
– To przedsięwzięcie, które wzbogaci ofertę transportu zbiorowego, dlatego też zrobimy wszystko aby poszerzyć nasz tabor. Chcemy, aby ten pociąg, przynajmniej w godzinach szczytu, jeździł co pół godziny i dał możliwości sprawnego przemieszczenia się po mieście i wokół miasta
– dodał.
W ocenie uczestników spotkania, sprawne przejazdy pociągów umożliwią wielobranżowe prace modernizacyjne łącznie ok. 57 km odcinków linii kolejowych, tworzących kolejową obwodnicę Poznania i wykorzystywanych obecnie przede wszystkim do przewozu ładunków, a zmiana układu torowego umożliwią przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych z prędkością do 120 km/h (obecnie 20-90 km/h).
"Poznański węzeł kolejowy jest jednym z najważniejszych i kluczowych w Polsce"
– Przed nami bardzo ważna inwestycja. Podpisaliśmy umowę na istotną transformację ruchu kolejowego, nie tylko dotyczącą Poznania i Wielkopolski, ale także całego państwa. Poznański węzeł kolejowy jest jednym z najważniejszych i kluczowych w Polsce
– stwierdził Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Piotr Wyborski, prezes PKP PLK zaznaczył z kolei, iż powstanie nowa infrastruktura, nowy system sterowania ruchem kolejowym, który zapewni nie tylko możliwość przejazdu wysokimi prędkościami w ruchu aglomeracyjnym, ale również poprawi przepustowość na ciągu od Warszawy, przez Konin, Poznań Główny, aż do Szczecina.
Inwestycje mają zostać zrealizowane do końca 2027 roku.
PAP
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?