Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Poznań: Rowery miejskie biją rekordy wypożyczeń. Kiedy koniec sezonu?

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Zespół komunikacji Nextbike informuje, że do tej pory w sezonie 2019 w Poznaniu zanotowano aż 1 105 000 wypożyczeń rowerów, z tego najwięcej w czerwcu – 199,2 tys.!
Zespół komunikacji Nextbike informuje, że do tej pory w sezonie 2019 w Poznaniu zanotowano aż 1 105 000 wypożyczeń rowerów, z tego najwięcej w czerwcu – 199,2 tys.! Waldemar Wylegalski
Kolejne miasta korzystające z systemów roweru miejskiego kończą ustalone wcześniej tegoroczne sezony – Żyrardów, Zabrze, Kalisz, Radom… A Poznań? Jeździ jeszcze do końca listopada, system w mieście cieszy się popularnością, chociaż ZTM ma do niego zastrzeżenia.

Nexbike Polska podaje, że w tym roku, licząc do października, na stacjach rowerów miejskich dokonano aż 13 milionów wypożyczeń, a rowery miejskich systemów przejechały około 28 milionów kilometrów. Niektóre systemy działać mają przez cały rok, a więc także w zimie. Poznań ma swój system Nextbike od 2012 roku.

ZOBACZ: W jakim sklepie zrobisz najtańsze zakupy? Porównano ceny koszyka z zakupami w Biedronce, Lidlu i innych sklepach znanych sieci

W tym roku poznańscy rowerzyści mogą korzystać od marca z 1240 rowerów trzeciej generacji (w tym 72 z fotelikami i 20 rowerów dziecięcych) i 445 rowerów 4. generacji, w tym 30 rowerów elektrycznych. Te pierwsze muszą być po wypożyczeniu zwracane do stacji dokujących, te drugie natomiast – także poza stacjami, choć najlepiej w którejś ze 112 stref Poznańskiego Roweru Miejskiego. Koszt wypożyczenia dla obu generacji, poza bezpłatnymi dwudziestoma minutami wynosi 2 złote za pierwszą godzinę i po 4 złote za następną, a w przypadku rowerów elektrycznych – 3 złote za pierwsze 21-60 minut i 5 złotych za kolejną godzinę. O tym, że rowery miejskie cieszą się ogromną popularnością, świadczy fakt, że tylko przez pierwsze trzy tygodnie sezonu, jednoślady trzeciej generacji były wypożyczane 44,8 tys. razy. Zespół komunikacji Nextbike informuje, że do tej pory w sezonie 2019 w Poznaniu zanotowano aż 1 105 000 wypożyczeń rowerów, z tego najwięcej w czerwcu – 199,2 tysiące!

Czytaj także:

W Poznaniu systemem zajmuje się spółka NB Poznań, a umowę z nią nadzoruje Zarząd Transportu Miejskiego. Ten ostatni nie jest w pełni zadowolony z jakości świadczonych usług, zwłaszcza dotyczących rowerów 4. generacji i już korzystał z uprawnienia nakładania kar umownych, by usuwać niedociągnięcia i zapewnić jak najlepsze funkcjonowanie systemu. W tym roku nałożono tak siedem kar o łącznej wysokości 1 707 850 złotych.

- Generalnym powodem nałożenia kar był fakt niezgodnej z zapisami umownymi realizacji usługi, w szczególności chodziło m.in. o takie kwestie jak brak dostępności rowerów 4G na poziomie 95 procent, przekroczenie terminu rozpatrywania wniosków i reklamacji użytkowników, przekroczenie czasu relokacji, brak systemu raportowego, niedziałające lub wadliwie działające oprogramowanie, niezapewnienie wymaganej liczby sprawnych rowerów, a także przekroczenie czasu wymiany lub naprawy uszkodzonego roweru

– wymienia Bartosz Trzebiatowski z ZTM. - Dlatego realizacja usługi nie odpowiada naszym oczekiwaniom, a zależy na tym, żeby klienci mogli korzystać z jak najlepszego standardu usługi.

Czytaj: Poznań: Chłopiec chce, aby tramwaje "Helmuty" nadal kursowały po mieście. Napisał list do prezydenta

Co ważne, ZTM na bieżąco prowadzi monitoring funkcjonowania systemu, zarówno w terenie, jak i w systemie informatycznym. Wyniki kontroli są każdego dnia wysyłane do operatora, do tego pod koniec miesiąca przygotowywany jest raport zbiorczy.

- Część problemów jest rozwiązywana na bieżąco – mówi Bartosz Trzebiatowski. - Inne nadal występują pomimo wysyłanych zgłoszeń i nakładanych kar.

- Utrzymujemy bieżące relacje z zamawiającym, staramy się reagować na wszelkie sygnały związane z działaniem systemu – zapewnia Nextbike.

Sprawdź: Poznań: Kładka nad Wartą połączy Rataje z Wildą. Kto ją zaprojektuje? Zgłosiło się 18 pracowni

W skali kraju ostatnim zgrzytem w ocenie funkcjonowania systemów jest sytuacja z Trójmiasta – prezydenci Gdańska, Gdyni i Sopotu zdecydowali w końcu października o częściowym odstąpieniu od umowy ze spółką NB Tricity, podobnie jak NB Poznań spółką – córką Nextbike Polska, motywując to nie wykonywaniem umowy w sposób zgodny z oczekiwaniami.

Poznański ZTM wydał już oświadczenie, w którym napisał, że sytuacja w Trójmieście w żaden sposób nie ma wpływu na sytuację roweru publicznego w Poznaniu i że nie można porównywać umów z tamtego i z naszego obszaru.

POLECAMY:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto