Rowerowy Poznań: Jesteś rowerzystą? Sprawdź, jak poruszać się po mieście!

Norbert Kowalski
Łukasz Gdak
Oto poradnik dla poznańskich rowerzystów. Wszystko, co fani dwóch kółek muszą wiedzieć, w jednym miejscu!

Najważniejsze trasy rowerowe w Poznaniu umożliwiają sprawny przejazd między poszczególnymi rejonami miasta. Chociaż Poznań dopiero od niedawna wprowadza ułatwienia dla rowerzystów, już teraz można dostrzec kilka najważniejszych tras.

- Bardzo popularne są obie trasy północ-południe po II ramie komunikacyjnej, zarówno po stronie wschodniej i zachodniej. Widać na nich bardzo duży ruch, ale to dlatego, że one łączą centrum z różnymi osiedlami - nie ma wątpliwości Włodzimierz Nowak, rowerzysta.

I dodaje: - Istotna jest także ścieżka wzdłuż ul. Bukowskiej. Ona w ostatnich latach spowodowała ogromny ruch rowerzystów w tamtej okolicy. Ponadto duże znaczenie ma także trasa wzdłuż Pestki, ale ona jest fatalnej jakości. Nie tylko jest źle wykończona i w większości poruszają się na niej także piesi, ale np. przy ul. Słowiańskiej aż chciałoby się wjechać na ulicę, żeby nie przejeżdżać zygzakami po tej trasie. Ponadto można także zauważyć duży ruch na ścieżce wzdłuż ul. Bułgarskiej.

Z kolei Marcin Kawka z sekcji rowerowej Kibolskiego Klubu Sportowego, założonego przez kibiców Lecha Poznań, wskazuje jeszcze na ścieżkę wzdłuż ul. Hetmańskiej, która prowadzi praktycznie do samego ronda Żegrze. Natomiast Piotr Kurek, również rowerzysta, jest podwrażeniem Wartostrady.

ZOBACZ TEŻ: Poradnik rowerzysty: O czym zapominają użytkownicy dwóch kółek?

- Jestem zachwycony Wartostradą i tym, co się na niej dzieje. Tam praktycznie ludzie jeżdżą od rana do wieczora - opowiada. Budowana od kilku lat Wartostrada stała się nie tylko bardzo popularną trasą rekreacyjną, ale także świetną opcją dla osób, które chciałyby szybko przejechać z północy na południe miasta. Chociaż nie jest jeszcze gotowa w całości, już teraz umożliwia rowerzystom sprawny przejazd.

Połączyć jazdę po ulicy i po ścieżkach rowerowych - taka może być najkrótsza rada dla osób, które chcą poruszać się rowerem po Poznaniu. Obecna infrastruktura rowerowa nie pozwala na przemieszczanie się po mieście tylko po drogach rowerowych.

- Zanim nie zostanie zrealizowany Program Rowerowy (planowana przez miasto budowa sieci głównych ścieżek rowerowych w Poznaniu - dod. red.), trzeba łączyć jazdę po aktualnie istniejących ścieżkach z przemieszczaniem się po bocznych ulicach. Musimy tworzyć sobie kompilacje różnych tras - radzi Włodzimierz Nowak. I dodaje: - Nie wolno zapominać o sygnalizowaniu swoich manewrów, ale też upewniać się, czy kierowcy widzą, co chcemy zrobić. Ważne jest, by podejmować zdecydowane działania, gdyż nie można być niepewnym. Z drugiej strony nie wolno jednak szarżować i podejmować działań w ostatniej chwili, jak np. nagłe skręty.

Rozważni powinni być rodzice dzieci, które jeżdżą rowerami do szkoły. Chociaż nie jest to zły pomysł, by dzieci dojeżdżały do szkoły na dwóch kółkach, trzeba jednak pamiętać o tym, że nie we wszystkich dzielnicach może być to bezpieczne. Wszystko zależy bowiem od miejscowej zabudowy.

- Poznań składa się z trzech warstw urbanistycznych. Pierwsza to dzielnice, gdzie ulice często przecinają siatkę zamieszkania, czyli całe śródmieście: Stare Miasto, Jeżyce, Wilda, Łazarz, Grunwald, Ogrody. Druga grupa to osiedla modernistyczne, gdzie ruch jest kumulowany na ulicach głównych, a wewnątrz osiedli już nie jest tak duży, jak np. Piątkowo, Winogrady i Rataje. I trzecia grupa to osiedla peryferyjne domów jednorodzinnych, gdzie ze względu na położenie ruch aut nie jest intensywny - mówi Włodzimierz Nowak.

I zaznacza: - W przypadku osiedli z tej drugiej i trzeciej grupy, dzieci swobodnie mogą jeździć rowerami do szkoły. Rodzice, co najwyżej, powinni się z nimi przejechać i i pokazać im, gdzie trzeba bardziej uważać, czy które miejsca są bardziej niebezpieczne i jak się w nich zachować.

Poruszając się rowerem po mieście, warto także pamiętać o możliwości jego darmowego przewożenia w autobusach i tramwajach. Przedstawiciele ZTM podkreślają jednak, że jest to możliwe w odpowiednio oznakowanych pojazdach, które na drzwiach mają naklejkę wskazującą na możliwość przewozu roweru.

- Należy zwracać uwagę, aby przewozić rower w sposób niezagrażający bezpieczeństwu i porządkowi w pojeździe, niestwarzający możliwości wyrządzenia szkody, nieprzeszkadzający współpasażerom i nienarażający ich na niewygody - opowiada Agnieszka Smogulecka z biura prasowego ZTM. - Jeśli w pojeździe pojawi się osoba niepełnosprawna na wózku lub rodzic z dziecięcym wózkiem, należy ustąpić im miejsca i wysiąść z pojazdu. Nieopuszczenie pojazdu w takiej sytuacji jest traktowane jak nieuzasadnione spowodowanie zatrzymania pojazdu, za co przewidziana jest opłata dodatkowa.

Zabezpieczenie roweru przed kradzieżą nie jest łatwą sprawą i w praktyce nigdy nie możemy mieć stuprocentowej pewności, że nie stracimy naszego pojazdu. Oprócz standardowych rzeczy, takich jak zapięcia rowerowe, warto udać się na policję i oznakować swój rower w policyjnej bazie danych.

- Polega to na tym, że rowerzysta na komisariacie wypełnia odpowiedni formularz, policjanci spisują numer ramy, a oprócz tego niewidzialnym markerem nadają na ramie swój własny numer, który jest widoczny tylko pod światłem UV. Taki rower jest wpisywany do specjalnej bazy danych i w przypadku kradzieży, mamy wszystkie informacje o jego wyglądzie itp. - opowiada Piotr Garstka z biura prasowego wielkopolskiej policji.

Przypomina również, że znakowanie jest całkowicie darmowe i może z niego skorzystać każdy chętny. W przypadku osób niepełnoletnich konieczna jest jedynie obecność rodzica, który podpisze za dziecko wymagane dokumenty.

Rower miejski

Coraz większą popularnością cieszy się Poznański Rower Miejski, który działa w Poznaniu już od sześciu lat. Wypożyczenie roweru jest bardzo proste. Na początku trzeba się zarejestrować na stronie internetowej Poznańskiego Roweru Miejskiego - tam trzeba podać imię, nazwisko i uiścić wpisowe - 10 zł. Następnie możemy iść do najbliższej stacji i wypożyczyć rower, pamiętając jednak o tym, by na naszym koncie było co najmniej 20 zł. Pierwsze 20 minut jazdy rowerem jest bowiem darmowe, ale później pobierana jest opłata. Żeby wypożyczyć rower, wystarczy podejść do stacji, wpisać swoje imię, nazwisko, nr telefonu, nr roweru, który chcemy wypożyczyć i... gotowe. Można też pobrać aplikację Nextbike na telefon, która pozwala wypożyczyć rower poprzez zeskanowanie kodu QR, który się na nim znajduje.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3