Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ucz się przedmiotów ścisłych. To przepustka do kariery!

Katarzyna Sklepik
Uczniowie coraz częściej stawiają na nauki ścisłe, bo według nich zapewniają pracę
Uczniowie coraz częściej stawiają na nauki ścisłe, bo według nich zapewniają pracę Mikołaj Suchan
Licealiści chętnie uczą się matematyki, fizyki, biologii i chemii, bo to przyda im się w pracy.

Najbardziej lubianym przedmiotem ścisłym polskich licealistów jest matematyka (wskazało ją 31,5 procent ankietowanych), następnie biologia (29,5 procent), chemia (25 procent) i fizyka (17,9 procent). Licealiści cenią matematykę jako przedmiot rozwijający intelekt i zdolność logicznego myślenia.

Biologia jest lubiana ze względu na walory poznawcze wynikające z jej empirycznego charakteru, natomiast chemia i fizyka - ze względu na realizowane doświadczenia. To wnioski z ogólnopolskich badań "Barometr edukacyjny Bayer", których celem była diagnoza postaw polskich licealistów w stosunku do nauk ścisłych.

- Wyniki badania pokazują duże pole do działania także ze strony biznesu, by z jednej strony zaktywizować i zachęcić młodzież do studiowania nauk ścisłych, z drugiej tworzyć miejsca pracy, gdzie zdobyta wiedza znalazłaby zastosowanie - podkreślił dr Dirk Ehle, prezes zarządu Bayer.

Czytaj także: Kontenery socjalne już stoją w Poznaniu [ZDJĘCIA]

Zapytani o przedmioty, których uczą się pod kątem przyszłej pracy zawodowej, licealiści na pierwszym miejscu wymieniają języki obce, ale na drugim - matematykę, na trzecim - biologię. Chemia i fizyka plasują się na piątym i szóstym miejscu, tuż za językiem polskim. W odniesieniu do kariery zawodowej licealiści doceniają matematykę za możliwość pracy w różnych zawodach, fizykę - sposobność znalezienia pracy za granicą, a pracę związaną z chemią i biologią uważają za rozwijającą.

Licealiści najczęściej spodziewają się, że ich praca zawodowa - poza walorami płacowymi - będzie zgodna z ich zainteresowaniami (69,8 procent). Jednocześnie dostrzegają korzyści, jakie mogą mieć przedmioty ścisłe dla ich życia zawodowego. Matematyka daje możliwość zatrudnienia w wielu zawodach (83,8 procent), biologia i chemia zapewnią ciekawą, rozwijającą pracę (odpowiednio 75,4 oraz 72,8 procent wskazań), dzięki fizyce łatwo znaleźć zatrudnienie za granicą (64,9 procent).

Jednocześnie licealiści deklarują wolę związania przyszłości z ulubionym przedmiotem ścisłym: 33,8 procent miłośników fizyki i 28,4 procent matematyki będzie kontynuowało naukę na kierunkach ścisłych, w tym politechnicznych, 33,8 procent uczniów lubiących chemię i 31,8 procent biologię - na kierunkach medycznych.

- Zrozumienie pojęć z zakresu nauk ścisłych wymaga dużego nakładu pracy, dobrego przygotowania, wielu ćwiczeń, rozwijania logicznego myślenia i pomocy dorosłych w tej żmudnej pracy - mówi dr Stefania Elbanowska-Ciemuchowska, fizyk i konsultant merytoryczny programu promocji nauk ścisłych wśród młodzieży. - Czynnikiem, który zwiększa atrakcyjność nauczanego przedmiotu są doświadczenia.

Dlatego, w ramach zainicjowanego przez nas programu promocji nauk ścisłych, uruchomiony zostanie Showroom Bayer, w którym organizowane będą lekcje z wykorzystaniem różnych eksperymentów.

Badanie "Barometr edukacyjny Bayer" przeprowadził Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Bayer. To element programu promocji nauk ścisłych wśród młodzieży, realizowanego pod patronatem Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Najważniejsze informacje z Poznania - zamów nasz newsletter

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto