Najbardziej lubianym przedmiotem ścisłym polskich licealistów jest matematyka (wskazało ją 31,5 procent ankietowanych), następnie biologia (29,5 procent), chemia (25 procent) i fizyka (17,9 procent). Licealiści cenią matematykę jako przedmiot rozwijający intelekt i zdolność logicznego myślenia.
Biologia jest lubiana ze względu na walory poznawcze wynikające z jej empirycznego charakteru, natomiast chemia i fizyka - ze względu na realizowane doświadczenia. To wnioski z ogólnopolskich badań "Barometr edukacyjny Bayer", których celem była diagnoza postaw polskich licealistów w stosunku do nauk ścisłych.
- Wyniki badania pokazują duże pole do działania także ze strony biznesu, by z jednej strony zaktywizować i zachęcić młodzież do studiowania nauk ścisłych, z drugiej tworzyć miejsca pracy, gdzie zdobyta wiedza znalazłaby zastosowanie - podkreślił dr Dirk Ehle, prezes zarządu Bayer.
Czytaj także: Kontenery socjalne już stoją w Poznaniu [ZDJĘCIA]
Zapytani o przedmioty, których uczą się pod kątem przyszłej pracy zawodowej, licealiści na pierwszym miejscu wymieniają języki obce, ale na drugim - matematykę, na trzecim - biologię. Chemia i fizyka plasują się na piątym i szóstym miejscu, tuż za językiem polskim. W odniesieniu do kariery zawodowej licealiści doceniają matematykę za możliwość pracy w różnych zawodach, fizykę - sposobność znalezienia pracy za granicą, a pracę związaną z chemią i biologią uważają za rozwijającą.
Licealiści najczęściej spodziewają się, że ich praca zawodowa - poza walorami płacowymi - będzie zgodna z ich zainteresowaniami (69,8 procent). Jednocześnie dostrzegają korzyści, jakie mogą mieć przedmioty ścisłe dla ich życia zawodowego. Matematyka daje możliwość zatrudnienia w wielu zawodach (83,8 procent), biologia i chemia zapewnią ciekawą, rozwijającą pracę (odpowiednio 75,4 oraz 72,8 procent wskazań), dzięki fizyce łatwo znaleźć zatrudnienie za granicą (64,9 procent).
Jednocześnie licealiści deklarują wolę związania przyszłości z ulubionym przedmiotem ścisłym: 33,8 procent miłośników fizyki i 28,4 procent matematyki będzie kontynuowało naukę na kierunkach ścisłych, w tym politechnicznych, 33,8 procent uczniów lubiących chemię i 31,8 procent biologię - na kierunkach medycznych.
- Zrozumienie pojęć z zakresu nauk ścisłych wymaga dużego nakładu pracy, dobrego przygotowania, wielu ćwiczeń, rozwijania logicznego myślenia i pomocy dorosłych w tej żmudnej pracy - mówi dr Stefania Elbanowska-Ciemuchowska, fizyk i konsultant merytoryczny programu promocji nauk ścisłych wśród młodzieży. - Czynnikiem, który zwiększa atrakcyjność nauczanego przedmiotu są doświadczenia.
Dlatego, w ramach zainicjowanego przez nas programu promocji nauk ścisłych, uruchomiony zostanie Showroom Bayer, w którym organizowane będą lekcje z wykorzystaniem różnych eksperymentów.
Badanie "Barometr edukacyjny Bayer" przeprowadził Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Bayer. To element programu promocji nauk ścisłych wśród młodzieży, realizowanego pod patronatem Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Najważniejsze informacje z Poznania - zamów nasz newsletter
Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?