10 lat Polski w UE: rozwojowe przyspieszenie Wielkopolski

Mateusz Pilarczyk
Wjeżdżający na dworzec PKP w Poznaniu tramwaj usprawnił komunikację w mieście i odciąży po przebudowie rondo Kaponiera
Wjeżdżający na dworzec PKP w Poznaniu tramwaj usprawnił komunikację w mieście i odciąży po przebudowie rondo Kaponiera Grzegorz Dembinski
Udostępnij:
10 lat w Unii Europejskiej, to 10 lat inwestycji. Pieniądze nieprzerwanie płyną do naszego kraju od 1 maja 2004 roku i to szerokim strumieniem. Dzięki niemu choć w części możemy zasypać dziurę zapóźnień czasów komunizmu.

- Fundusze europejskie to ogromna szansa dla wszystkich regionów, dla Wielkopolski również. Tych pieniędzy oczywiście mogłoby być więcej. Trzeba do nich dołożyć własne środki i tu możliwości się wyczerpują - zaznacza Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego.

- Na pewno w wielu miejscach i dziedzinach nadrobiliśmy dystans cywilizacyjny do krajów starej Unii Europejskiej, aczkolwiek jeszcze długa droga i praca przed nami - dodaje.

Największe z projektów
Bezapelacyjnie największym projektem, który nie mógłby się powieść bez funduszy unijnych, są wielkopolskie elfy, czyli nowoczesne pociągi. Województwo kupiło 22 takie składy za prawie pół miliarda złotych. Ostatni z pociągów trafił do Wielkopolski pod koniec lutego tego roku. Wszystkie elfy kursują na trasach Poznań - Kutno, Poznań - Zbąszynek oraz Poznań - Gniezno.

- Cichy, szybki, czysty z klimatyzacją. Bardzo fajny pociąg - zachwala Tomasz Kałczyński, jeden z pasażerów elfa na trasie między Poznaniem a Gnieznem. Z kolei, zdaniem Jagody Kryszak, takie połączenie bardzo się przyda dojeżdżającym z Gniezna do pracy w Poznaniu i tym osobom, które często muszą bywać u lekarzy specjalistów.

Nie tak spektakularna i tylko dla wybranych - tak można powiedzieć o inicjatywie JERE-MIE. Jest to mechanizm finansowy umożliwiający przedsiębiorcom zaciągnięcie preferencyjnych pożyczek na rozwój działalności - na ten cel przeznaczono również około pół miliarda złotych. Dzięki nim setki firm w Wielkopolsce mogą się rozwijać i dawać pracę.

Ponad 400 mln złotych, a w tym 283 mln z Unii kosztuje przygotowanie Wielkopolskiej sieci szerokopasmowej. Projekt, który ma walczyć z wykluczeniem cyfrowym przyspieszy w naszych domach internet. Sieć dojdzie też do miejsc, gdzie do tej pory się to nie opłacało.

- Idziemy zgodnie z harmonogramem. Pogoda nam sprzyja. Od grudnia wykonawcy kopią w wielu miejscach w Wielkopolsce - mówi "Głosowi Wielkopolskiemu" o postępach prac Anna Streżyńska, prezes Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej.

Dzięki Unii mamy drogi, kolej i tramwaje
W Poznaniu z kolei najbardziej widoczne dla mieszkańców są inwestycje w infrastrukturę, a w szczególności wybudowanie po dwóch latach nowych linii tramwajowych.

Pierwsza z nich prowadzi z osiedla Lecha na Franowo, gdzie zlokalizowane są centra handlowe, a także nowa zajezdnia tramwajowa, która powstała również dzięki pomocy UE.

Niemałą rewolucję komunikacyjną było otwarcie przedłużenia "pestki". Dzięki inwestycji wspartej 55 mln zł z Unii tramwaje wjeżdżają na poznański dworzec kolejowy.

- Ta trasa będzie miała ogromny wpływ na komunikację w centrum miasta, bo dzięki niej ruch tramwajowy będzie się odbywał znacznie płynniej - mówił na otwarciu Wiktor Spychała, mieszkaniec Poznania.

Komfort komunikacji i mieszkańców poprawiają również modernizacje dróg w regionie, a szczególnie budowy obwodnic. Jedna z nich powstała w Murowanej Goślinie. Wcześniej cały ruch na drodze wojewódzkiej 196 przechodził przez centrum miejscowości - teraz za 90,5 mln zł samochody jeżdżą 9 km obwodnicą. Za podobną kwotę przebudowano 42 km drogi numer 434.

Dużym przedsięwzięciem była również modernizacja linii kolejowej nr 356 Poznań Wschód - Bydgoszcz na terenie województwa wielkopolskiego. Ten warty 153 mln zł projekt miał duże znaczenie w obsłudze połączeń małych miejscowości z aglomeracją poznańską na odcinku między stacją Poznań Wschód a Gołańczą.

Infrastruktura i środowisko
Infrastruktura i środowisko to ogólnokrajowy program, z którego pieniądze zasiliły również Wielkopolskę. Największym z projektów jest budowa w Poznaniu spalarni śmieci i związana z nią budowa systemu gospodarki odpadami dla Poznania. Projekt pochłonie miliard złotych a 1/3 tej kwoty to unijne dofinansowanie.

- Dzięki pieniądzom z Unii rachunki będą niższe - mówił podczas podpisania umowy na budowę spalarni Ryszard Grobelny, prezydent Poznania.

Z tego samego programu udało się rozbudować lotnisko regionalne Poznań-Ławica. Za prawie 300 mln zł powiększono terminal - dzięki temu port lotniczy może rocznie przyjąć 3 mln pasażerów. Dodatkowo wybudowano tzw. równoległą drogę kołowania - za jej sprawą Ławica podwoiła przepustowość: z 15 do 30 operacji lotniczych na godzinę.

W Wielkopolsce powstało też wiele dróg o znaczeniu krajowym i europejskim. Na tej liście jest trasa S8 dofinansowana w Wielkopolsce łącznie sumą ok. 900 mln zł.

Dzięki "Infrastrukturze i środowisku" poznaniacy mogą cieszyć się prawie 50 niskopodłogowymi tramwajami, które zaczęły jeździć w mieście przed Euro 2012.

- W Poznaniu nie było tak wielkiego kontraktu na zakup tramwajów. To największa - nie licząc Warszawy - dostawa w Polsce - zaznaczał przy podpisaniu umowy Wojciech Tulibacki, prezes MPK.

Coraz bliżej Niemiec
Przez lata niedoścignionym wzorem rozwoju były Niemcy. To na Zachód wyjeżdżały miliony Polaków. Czy po 10 latach w Unii nadgoniliśmy dystans chociażby do wschodnich Niemiec, które musiały również uporać się z dziedzictwem komunizmu?

- W niektórych dziedzinach zdecydowanie dogoniliśmy Zachód. Biorąc pod uwagę infrastrukturę, to zbliżyliśmy się do poziomu wschodnich Niemiec. Natomiast biorąc pod uwagę przedsiębiorczość, inwestycje jesteśmy zdecydowanie na wyższym poziomie - uważa marszałek Marek Woźniak.

Partner cyklu: Przedstawicielstwo KE w Polsce ec.europa.eu/polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska elektromobilność w liczbach

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie